اینستاگرام در ابتدا در سال 2010 به عنوان یک پلتفرم اجتماعی وارد دنیای دیجیتال شد که تنها کاربرد آن به انتشار عکس محدود می‌شد. اما طی سال‌های اخیر به سرعت از یک برنامه ساده به اشتراک گذاری، به یک کانال بازاریابی تمام عیار تبدیل شد. اما چرا اینستاگرام به یک باره به یک غول بازاریابی تبدیل شد و همه نگاه‌ها را به خود جلب کرد؟

کافی است تنها به یک سال گذشته نگاه کنیم که اینستاگرام ده‌ها ابزار جدید را برای کسب و کارها منتشر کرد از ابزارهای پیشرفته تجزیه و تحلیل گرفته تا پست‌های قابل فروش. همه این ابزارها و قابلیت‌ها در کنار توسعه روزافزون استفاده از تلفن‌های هوشمند و پلتفرم‌‎های دیجیتال، باعث شده که دیجیتال مارکتینگ به خصوص در بستر اینستاگرام روز به روز بیشتر مورد توجه قرار بگیرد. پس بیایید با هم نگاهی اجمالی به دیجیتال مارکتینگ در اینستاگرام بیاندازیم. دانستن این موارد درکار و رعایت اصول دیجیتال مارکتینگ لازم است.

Instagram Marketing

دیجیتال مارکتینگ در اینستاگرام کلید موفقیت کسب و کار شما

امروزه کسب و کارها برای موفقیت لاجرم باید به دیجیتال مارکتینگ متوسل شوند. دیجیتال مارکتینگ علاوه بر فعالیت در فضای وب، شامل فعالیت در شبکه‌های اجتماعی نیز می‌شود. اما چرا دیجیتال مارکتینگ در اینستاگرام، برای موفقیت کسب و کار شما الزامی است؟ پاسخ این سوال در ماهیت اینستاگرام نهفته است. اینستاگرام ماهیتی بصری دارد و به همین دلیل بیشتر از تبلیغات متنی، بیننده را درگیر خود می‌کند. کسب و کارها می‌توانند در اینستاگرام با به نمایش گذاشتن محصولات خود به صورت عکس، فیلم یا استوری مستقیماً بر روی مخاطب تاثیر بگذارند و او را به چالش بکشند.

بالاترین نرخ تعامل برای کسب و کارها حتی در خارج از کشور که پلتفرم‌هایی مانند توییتر و فیس‌بوک فیلتر نیستند، باز در اختیار اینستاگرام است. اما همه چیز تنها به این محدود نمی‌شود؛ مطالعه‌ای که اخیراً انجام شده است، نشان داده که 72% از کاربران اینستاگرام بعد از دیدن محصولات در اینستاگرام اقدام به خرید آنها می‌کنند که لباس، اقلام آرایشی، کفش و جواهرات بالاترین رتبه را در این زمینه به خود اختصاص می‌دهند.

 

اینستاگرام بستری مناسب برای برندسازی

اما اینستاگرام تنها مکانی برای فروش و تبلیغ محصولات نیست. بلکه در کنار آنها، بهترین بستر دیجیتال برای برندسازی است. در واقع اینستاگرام بهترین و مناسب‌ترین بستر دیجیتال برای ایجاد آگاهی در مورد برند و ارتباط با مخاطبان جدید و صد البته مشتریان بالقوه است. شرکت در کمپین‌های بازاریابی اینستاگرامی و همکاری با اینفلوئنسرهای اینستاگرام، مسیر برندسازی شما را بسیار کوتاه می‌کند و خیلی سریع‌تر از آنچه فکرش را بکنید، شما را در ذهن مخاطب ماندگار می‌کند.

 

تعیین هدف، رمز موفقیت در اینستاگرام

هر چند دیجیتال مارکتینگ در اینستاگرام موفقیت کسب و کار شما را تا حد زیادی تضمین می‌کند، اما فعالیت صرف در اینستاگرام کافی نیست. در واقع تعیین هدف، مهمترین بخش استراتژی دیجیتال مارکتینگ در اینستاگرام است. اولین قدم در اینجا، تعیین معیار موفقیت است. هدف شما از دیجیتال مارکتینگ در اینستاگرام چیست؟ آیا قصد دارید محصولات و خدمات خود را به نمایش بگذارید؟ آیا هدف شما برندسازی است؟ آیا قصد شما فروش محصولات و خدمات است؟ و یا اینکه به اینستاگرام به عنوان بستری برای ارائه خدمات به مشتریان خود، نگاه می‌کنید؟

به عنوان مثال اگر از اینستاگرام برای جلب توجه مخاطبان یا برندسازی استفاده می‌کنید، باید روی معیارهایی مانند لایک‌ها، نظرات و به اشتراک گذاری‌ها تمرکز کنید.

جمع‌بندی

اینستاگرام در یک دهه گذشته راه درازی را پیموده و اکنون به شکوفایی رسیده است. ده‌ها میلیون نفر از کاربران اینترنت در ایران، روزانه بخشی از وقت خود را در اینستاگرام صرف می‌کنند. مزایای توجه به این قابلیت بالقوه و سرمایه‌گذاری بر روی دیجیتال مارکتینگ در اینستاگرام، فراتر از تصور است. شاید بتوان گفت که امروزه دیجیتال مارکتینگ در اینستاگرام نه یک انتخاب، بلکه یک ضرورت است.