با توجه به توسعه  اینترنت، ارزهای دیجیتال توسعه یافته اند و تراکنش های مالی مبادلات ارز دیجیتال و رمز ارزها به سرعت در حال افزایش است. با اینحال سوال اینست که آیا رمز ارز و ارز دیجیتال یکی هستند؟تفاوت آنها در چیست؟

رمز ارز

ارز دیجیتال چیست؟

ارز دیجیتال ارز رایج در وب است و ماهیت فیزیکی ندارد. اعتبار ارز دیجیتال به صفر و یک هایی است که توسط کامپیوتر شناسایی و ثبت می شود.

مهم ترین ویژگی ارز دیجیتال اینست که چون وجه قانونی در شبکه ی اینترنت است؛ معالات این ارز بدون محدودیت جغرافیایی به راحتی انجام می شود.

ارز دیجیتال

رمز ارز؟

رمز ارز یا ارز رمز نگاری شده از زیرمجموعه های ارز دیجیتال است. اساس کار این نوع ارز دیجیتال، صرافی غیرمتمرکز می باشد و هدف اصلی از توسعه آن ، افزایش حریم خصوصی است. رایج‌ترین نمونه‌های ارز دیجیتال رمزنگاری شده، بیت کوین، اتریوم، لایت کوین هستند.

تفاوت ارز رمزنگاری شده و ارز دیجیتال چیست؟

غیرمتمرکز در مقابل متمرکز

غیرمتمرکز و متمرکز

بدلیل متمرکز بودن ساختار ارز دیجیتال، تمامی تراکنش های ارز دیجیتال توسط سازمان‌های نظارتی نظیر صندوق فدرال یا دیگر صندوق‌های دولتی کنترل و تنظیم   می شود. از سوی دیگر، ساختار ارز رمزنگاری شده کاملاً به‌صورت غیرمتمرکز می‌باشد. این به این معنی است که توسط هیچ سازمانی کنترل نمی شود.

 

حریم خصوصی

برای انجام معاملات ارزهای دیجیتال، کاربران باید مراحل احراز هویت جهت صحت سنجی اطلاعات شخصی و اطلاعات حساب بانکی را گذرانده و پس از آن اجازه خرید و فروش دارند. این موارد خاصیت صرافی های متمرکز می باشد؛ در این حالت امکان ردیابی اطلاعات و هک کردن آنها وجود دارد.

در صورتی که برای انجام معاملات رمز ارزها بدلیل غیرمتمرکز بودن نیاز به احراز هویت و افشای اطلاعات شخصی نیست و افراد می توانند بطور ناشناس معامله کنند.  امکان ردیابی اطلاعات در این حالت بسیار پایین است.

شفافیت

یکی دیگر از موارد میزان دسترسی به اطلاعات تراکنش های می باشد؛ که در صرافی غیرمتمرکز بدلیل آنکه معاملات توسط خود کاربران بصورت مستقیم انجام می شود؛ میزان دسترسی به اطلاعات و شفافیت بیشتری دارد.

چارچوب حقوقی

میزان تسلط در بازار

سیستم معالات

 

دوستان گرامی برای دسترسی به نسخه ی کامل این مقاله و مطالعه سایر موارد میتوانید از طریق این لینک اقدام نمائید.

طراحی سایت خرید و فروش ارز دیجیتال خود را به ما بسپارید.