بخش اول : انواع خدمات نگهداری وب سایت
پس از پایان فاز طراحی سایت آنچه اهمیت می یابد نگهداری وب سایت است. در این سری از مقالات سعی شده اطلاعات جامعی در خصوص مجموعه خدمات نگهداری وب سایت ارائه شود. خدماتی که تیم فراکارانت تمامی آن ها را به طور کاملا حرفه ای به مشتریان خود ارائه می دهد.
معمولا این ذهنیت در بین صاحبان کسب و کار شکل گرفته است که با انجام یافتن طراحی سایت دیگر نیازی به سایر خدمات فضای مجازی ندارند. حال آن که بارگذاری وب سایت در شبکه جهانی وب قدم آغازین ورود به دنیای دیجیتال است. یک وب سایت مانند هر محصول دیگری که خریداری می شود (مانند یک خودرو) نیازمند نگهداری، گاهی اوقات تعمیرات، خدمات پس از فروش و… می باشد. مجموعه این خدمات تحت عنوان خدمات نگهداری وب سایت یا پشتیبانی وب سایت شناخته می شود.
در برخی موارد دیده شده صاحبان کسب و کار بدلیل عدم آشنایی با این مجموعه از خدمات نگهداری وب سایت و با برون سپاری پروژه طراحی سایت خود به اشخاص یا شرکت های مبتدی در ادامه با مشکلات بسیاری روبرو شده و نه تنها به نتیجه مطلوب نمی رسند بلکه شاهد هدررفت سرمایه خود نیز هستند.
باید توجه داشت از وظایف یک شرکت طراحی سایت معتبر ارائه خدمات نگهداری وب سایت و اطلاعات شفاف در این زمینه به مشتریان خود است. به طوری که آن ها در میان انبوهی از کلمات و اصطلاحات دنیای دیجیتال دچار سردرگمی نشده و با آسودگی بتوانند خدمات نگهداری وب سایت مود نیاز خود را انتخاب نموده و از مزایای آن بهره مند شوند.
نگهداری وب سایت دارای بخش های متنوع و متعددی ست. ضروری است این بخش ها بدرستی از یکدیگر تفکیک و تشخیص داده شوند. این بخش ها عبارتند از :
گارانتی، بروزآوری پوسته و هسته نرم افزار وب سایت، پشتیبانی تلفنی، امکان افزایش امکانات عملکردی وب سایت، بروزآوری محتوا، امن سازی وب سایت. در ادامه توضیح کوتاهی درباره هر مورد آورده شده است.
در ابتدا و هنگام عقد قرارداد طراحی سایت بین خریدار و مجری مدت زمان گارانتی (معمولا یک سال) تعیین می شود. بخش گارانتی معمولا نیازمند شفاف سازی دقیق است تا خریدار از تعهداتی که شرکت ارائه دهنده خدمات نگهداری وب سایت در این زمینه به وی دارد کاملا آگاهی یابد.
بروزآوری پوسته و هسته نرم افزار وب سایت
برخلاف بسیاری از اپلیکیشن ها و نرم افزارها، نرم افزار وب سایت که شامل دو بخش پوسته و هسته است به طور خودکار بروز نمی شود. در نتیجه خدمات بروزآوری وب سایت به محض پایان فاز طراحی سایت و با بارگذاری آن بسیار ضروری است. زیرا در صورت نادیده گرفتن این امر به مرور زمان، وب سایت تحویل داده شده از استاندارهای روز دنیای وب که همواره در حال ارتقاست فاصله می گیرد. به طوری که بازگشت به این استاندارها نیازمند صرف هزینه و زمان بسیار بیش تری در آینده خواهد بود.
از جمله خدمات پشتیبانی وب سایت است که به منظور ایجاد اطمینان برای راهبر سایت و پاسخ به سوالات احتمالی وی (علیرغم برگزاری جلسات آموزشی توسط تیم فراکارانت) و ارتباط موثر با پشتیبان سایت در مسیر بروزآوری محتوا و کار کردن با قسمت های مختلف وب سایت ضروری ست.
امکان افزایش امکانات عملکردی وب سایت
اغلب کسب و کارها در گذر زمان متقاضی افزودن امکانات عملکردی جدید به وب سایت خود هستند. این امر می تواند ناشی از توسعه کسب و کار و ارائه خدمات جدید باشد که متعاقبا باید بر روی وب سایت نیز اعمال گردد؛ و یا به منظور حرکت در مسیر پیش رفت های هر روزه دنیای دیجیتال باشد.
امروزه موضوع محتوای وب سایت از جمله مهم ترین و داغ ترین موضوعات دنیای دیجیتال است و می توان آن را از دو منظر بررسی کرد. تولید محتوا که مربوط به خدمات دیجیتال مارکتینگ می باشد. درج و بروزآوری محتوا که مربوط به خدمات نگهداری وب سایت است. این امر می تواند به دو روش درون سازمانی و یا برون سپاری صورت گیرد. در مقالات بعدی به طور کامل مزایای هر یک از این دو روش و تاثیر آن ها بر میزان تعرفه پشتیبانی سایت بررسی می شود.
خدمات امن سازی که به منظور تامین امنیت وب سایت ارائه می گردد نیز در دسته خدمات نگهداری وب سایت قرار می گیرد. این خدمات شامل اعمال تنظیمات امنیتی ست که در فاصله های زمانی طولانی تری نسبت به سایر خدمات صورت می گیرد.
در ادامه این سری از مقالات و در بخش های بعدی ویژگی های هریک از خدمات نگهداری وب سایت، دلایل ضرورت وجود هر یک، نحوه برخوداری از آن ها، شیوه صحیح اجرا توسط تیم ارائه دهنده خدمات نگهداری وب سایت به طور کامل بررسی می شود.
جهت آشنایی با هر مورد به بخش های بعدی مراجعه نمائید. همچنین برای دریافت مشاوره رایگان و آگاهی از خدمات پشتیبانی فنی وب سایت با تیم مشاوره فراکارانت درارتباط باشید.